onsdag den 18. september 2013

961 Beer/Kissmeyer Beer - Lebanese Pale Ale 6,3%

Siden sidste blog indlæg var jeg en smut forbi Nørrebro bryghus til deres 10 års fødselsdag, jeg endte op sammen med de altid glade og festlige "Humulus Hupulus" blog folk. Derfor må jeg også henvise til deres side og billeder da jeg ikke selv fik taget nogen.

Jeg er i dag taget et smut til Lebanon og kigget lidt på mikrobryggeriet 961 Beer som sammen med Kissmeyer har sammensat en "Lebanese Pale Ale" 961 Beer er det eneste mikrobryggeri i Mellemøsten der på en årlig base næsten brygger 2 mio liter øl.

Den er af typen Spice/Herb/Vegetable. Den er brygget af bygmalt, vand, humle, timian, sumak, kamille, salvie, stjerneanis, mynte og gær. Den holder 6,3% alk.

Af alle de krydderurter der er blevet lagt i øllet så er sumak nok det mest ukendte hvert fald for os danskere. Jeg kan dog lige tilføje at det er en busk som har de her sjove stenfrugter med frø som (vil jeg tro) bruger til madlavning, den skulle udover det også indeholde en god del syre og have en slags besk smag.

Det er en ganske klar ravfarvet øl med næsten ingen skum, men det må have været hvidt hvis jeg var så heldig at få noget. En utrolig enorm duft af krydderurter, man er IKKE i tvivl om at der er krydderurter i, det er svært at adskille de forskellige krydderurter men timian dukker op og så måske sumak som jeg ikke aner hvordan skal dufte. Jeg vil starte med at sige at den er sød i starten, men så ekstrem hurtigt hopper over på krydderihylden, en meget sær og underlig smag popper frem, jeg vil sige det sådan at ja jeg kan smage timianen, men der er også nogle af de her krydderurter der simpelthen flyder sammen og bliver til det her meget tørre og beske (Sumak?) smag som virkelig sætter sig fast i eftersmagen. Konsistensen er egentlig udmærket hvis jeg skal sige noget positivt, ja og så også duften er okay.

Selvom det er en utrolig dårlig og meget underlig øl så er jeg dog ret nysgerrig om hvordan deres andre øl er. Egentlig vil jeg ikke anbefale den men den er så sær at man måske bare skal prøve den?!

Jeg skal ud og skylle munden, den beske smag bliver ved med at hænge ved.

Karakter 1+ (+ for den sære oplevelse)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar